5 tips på återhämtning

Alla människor upplever stress ibland, det är en naturlig del av livet och är inte farligt. Det är när du inte får återhämtning som du riskerar att må dåligt. 

Stress är en naturlig biologisk process som sätter in när du behöver extra resurser i kroppen. Du får ökad puls och muskelspänning då kroppen förbereder sig för att kunna agera snabbt och starkt. Det är bra för att lösa kortvariga och akuta hot och är i grunden positivt. Det är när du inte återhämtar dig som stress kan skapa ohälsa.

Jeanette Soprani, sjukgymnast på Arena Älvhögsborg, har lång erfarenhet kring ämnet stress och kör regelbundet avspänningskurser. Nedan kan du ta del av hennes bästa tips på återhämtning.

 

5 tips på återhämtning

1. Fysisk aktivitet på din nivå
Vi blir bättre på att hantera stress om vi är fysiskt aktiva. Din förmåga till återhämtning blir också mer effektiv. Viktigt att du anpassar den fysiska aktiviteten efter din förmåga.

2. Lugna andetag.
Om du andas lugnt kommer du berätta för din hjärna att faran är över.

3. Skingra tankarna
Hitta något som gör att du fokuserar på en sak i taget, exempelvis korsord.

4. Avspänningsövningar
Ha fokus på kroppen istället för hjärnan. Det finns flera olika tekniker,  se exempelvis 1177.se.

5. Gör saker som du mår bra av.
Fundera över vad som får just dig att må bra och försöka planera in mer av det.

 

Translate »