6 tips för att behålla träningsmotivationen

Vi går mot mörkare tider och ibland känns det som att energi och ork försvinner i takt med minskat dagsljus. Vår mentala coach Peter Andersson delar med sig av sina bästa tips för att hålla igång motivationen.

 

1. Sätt mål.

Jobba mot tydliga mål som du kan mäta av på något sätt. Tänk på att de ska vara realistiska! Skriv gärna ner dina målsättningar. Det kan vara allt från att förbättra din kondition till att få till ett träningspass i veckan.

 

2. All träning räknas.

Boka in pass med dig själv – då är det större chans att träningen blir av. Variera gärna intensiteten – det gör också att träningen blir mer omväxlande.

 

3. Ha roligt.

Se till att glädje finns med. Träning ska vara lustfyllt. Våga testa nytt för att hitta det som just du tycker är roligt.

 

4. Belöna dig.

Det är viktigt att belöna sig när du nått målet. Vad det innebär är individuellt, hitta något som passar för just dig.

 

5. Ha rätt inställning.

Sluta jämföra dig med andra. Utgå från dina egna förbättringar/förändringar.

 

6. Återhämta dig.

Våga vila mellan passen. Återhämtning är en viktig del då det är viktigt att kroppen får vila mellan träningstillfällena.

 

 

Peter Andersson är personlig och mental coach på Arena Älvhögsborg. Han har över 30 års erfarenhet inom gym, hälsa och friskvård.

Translate »