Kom igång med löpning

Är du sugen på att komma igång med löpning? Löpning har många positiva effekter på både kropp och knopp. Det behövs inte någon avancerad utrustning och det är en träningsform du kan ta med dig var du vill. Vår löpcoach Camilla Högfeldt delar med sig av tips och övningar till dig som vill ut i spåret.

 

5 tips för att komma igång

1. PLANERA IN DIN TRÄNING

Få in en regelbundenhet. Bestäm 2 dagar med bestämd tid som du tränar varje vecka.

 

2. BÖRJA LAGOM

Växla mellan att gå och springa. Du kan exempelvis börja med 20 minuter där du växlar mellan att gå 2 minuter och springa 1 minut. Det är bättre att köra en kort sträcka än ingen alls.

 

3. VÄRM UPP INNAN DU BÖRJAR

När du värmer upp förbereder du både kroppen – muskler/leder på vad som ska komma, du blir också mentalt förberedd. Använd lyktstolpar eller andra kännetecken som hjälp, till exempel gå på tå med rak kropp mellan två lyktstolpar, sedan gå på hälarna lika långt i tre omgångar. Lätta joggsteg, trippande steg mellan två lyktstolpar, som sedan blir höga knä, lika långt, avsluta med kicka hälar mot rumpa, i tre omgångar. Här värmer du upp fotleder, vader och baksidan inför löpningen och får samtidigt upp pulsen lite grann!

 

4. TÄNK PÅ DIN HÅLLNING

Sträck på dig – känn dig lång – lyft upp kroppen – känn dig lätt!

 

5. STRETCHA

Avsluta med att stretcha och beröm dig själv när du är klar med träningen!

Övningar

Att lägga in styrka till dina löppass gör dig till en bättre löpare och minskar risken för skador. Här får du tips på fyra övningar:

 

HÖFTLYFT

Två svårighetsgrader – lättare med händer i marken, mer utmaning med händerna stäckta upp mot himlen. Bra för att stärka upp rumpa, som ger kraft när du springer.

 

SIDOLYFT

Stärker upp bålen, tänk på att hålla en rak linje genom hela kroppen. En stark bål ger bra stabilitet när du springer!

 

HÄLDUTT

Stärker upp bålen, tänk på att hålla ryggen stilla genom hela övningen, ryggen mot underlaget. Tips – lägg en liten handduk i svanken för att lättare ha kontakt med underlaget.

 

UTFALLSSTEG

Bra träning för rumpa och lår, stabiliserar även musklerna runt knä! Utgå från höftledsbrett mellan fötterna, även i utfallssteget.

 

Lycka till!

 

Translate »