Träning och diabetes

Regelbunden motion är bra för alla människor. För dig med diabetes är fysisk aktivitet extra viktigt. Här kan du läsa en intervju om träning och diabetes med vår hälsocoach Peter som har över 30 års erfarenhet inom gym, hälsa och friskvård. Han jobbar dagligen med att motivera människor till en hälsosam livsstil och har stor kunskap om vad som händer i kroppen vid fysisk aktivitet.

 

Varför är det bra att träna för en person som har diabetes?

Regelbunden motion är bra för alla människor. För dig med diabetes är det extra viktigt att röra på sig. Vid typ 2-diabetes är träning och motion centralt för att det får fart på systemet, påverkar insulinkänslighet och reglerar blodsocker på ett positivt sätt. Kost är givetvis också en viktig bit, men det är ofta svårare att förändra en vana än att lägga till en ny.

Typ 1-diabetes; här är det viktigt att ha struktur och regelbundenhet i träning, kost och livsstil överlag. Det är bra att köra samma typ av träning och längd på träningspass för att undvika alltför stora svängningar i blodsockret.

 

Vilken slags träning är bäst?

Styrketräning är bra för att mer muskler förbrukar mer energi under hela dygnet, och detta reglerar i sin tur blodsockernivåerna. Konditionsträning innebär att vi förbättrar förbränning och därför höjer ämnesomsättningen i kroppen. En mixad träning av kondition och styrka för hela kroppen är att föredra. Komplexa rörelser där hela kroppen aktiveras.

 

Kan du ge tre tips på hur man kan hitta motivation att börja träna?

1. Det ska vara roligt att röra på sig. Hitta en träningsform/motionsform som är rolig att utföra.

2. Det behöver inte vara så komplicerat. Vardagsmotion är viktigare än vad många tidigare trott. All rörelse räknas, gärna minst 10 minuter sammanhängande, något ansträngande och pulshöjande.

3. Hitta en träningskompis, kanske kan du kontakta din lokala diabetesförening för att hitta andra i samma situation.

 

Translate »