5 tips för bättre sömn

Vad händer egentligen när vi sover och varför är det så viktigt med återhämtning? Vi frågade vår hälsoutvecklare Madeleine Stjernqvist som regelbundet föreläser om sömnens betydelse.

 

Vad händer när vi sover?
Hjärnan kan liknas vid en muskel och behöver vila mellan ansträngningar. När du sover återhämtar sig din kropp och hjärnan bearbetar dagens intryck. Det handlar om att sortera dagens händelser så att du inte ältar dem och de förvandlas till orostankar. Även kroppen återhämtar sig – blodtrycket sjunker, pulsen sjunker och musklerna slappnar av.

Hur mycket behöver vi sova?
Senaste forskningen från Institutet för stressmedicin (ISM) visar att vi behöver sova mer än vad vi har trott. Rekommendationen är 7 timmar.

Varför är det viktigt med återhämtning även under dagen?
Allt hänger ihop. Sömn behövs för att du ska må bra och gör att du lättare kan hantera stress och andra påfrestningar under dagen. Får du inte återhämtning under dagen kan det bli svårare att sova bra och göra aktiva val.  Återhämtning kan vara att utöva stillhet varje dag. Gör saker som får dig att må bra och gör att du går ner i varv och slappnar av.

 

5 tips för bättre sömn

1. Vardagsmotion – rör på dig regelbundet.

2. Återhämtning – planera in saker du mår bra av och hitta något som ger dig en skön avslappnad känsla  (se 5 tips på återhämtning).

3. Tacksamhetsövning – skriv ner/fundera över det som har varit bra under dagen.

4. Ät under dagen – ät mindre på kvällen.

5. Förbered sovrummet (tyst, mörkt och lagom svalt).

Translate »